Program współpracy z rodzicami
Program współpracy z rodzicami/opiekunami uczniów
realizowany Szkole Podstawowej w Korzeniewie
w roku szkolnym 2015/2016
1. Cele współpracy:
1) Zwiększenie zaangażowania rodziców w sprawy kształcenia, wychowania
i sprawowania właściwej opieki nad dziećmi szkoły podstawowej.
2) Rozwijanie poczucia współodpowiedzialności rodziców za efekty kształcenia
i wychowania, dążenie do usprawnienia pracy wychowawczej z uczniami,
3) Uświadamianie rodzicom i nauczycielom, że wielostronny rozwój dziecka zależy od wspólnie realizowanych działań przez szkołę i dom;
4) Wytworzenie i wzmocnienie więzi emocjonalnej między nauczycielami
i rodzicami;
2. Zadania współpracy:
1) Wzajemna wymiana informacji o uczniach:
a) postępy ucznia w nauce,
b) zachowanie w grupie rówieśniczej,
c) pasje i zainteresowania,
d) problemy i trudności wychowawcze,
e) problemy zdrowotne.
2) Zapoznanie rodziców z prawem szkolnym:
a) statut,
b) szkolny program wychowawczo - profilaktyczny,
c) zestaw programów nauczania,
d) zestaw podręczników,
e) plan nauczania,
f) plan lekcji i zajęć pozalekcyjnych,
g) plany pracy,
3) Włączanie rodziców w proces tworzenia prawa szkolnego;
4) Pozyskiwanie pomocy rodziców w organizowaniu imprez i wycieczek szkolnych;
5) Doskonalenie umiejętności wychowawczych rodziców;
6) Zachęcanie rodziców do współdziałania ze szkołą w zakresie spraw opiekuńczo-wychowawczych;
7) Stworzenie rodzicom dogodnych warunków kontaktowania się z nauczycielami.
3. Formy współpracy:
1) Zebrania ogólne (plenarne);
2) Zebrania klasowe – wywiadówki;
3) Rozmowy indywidualne z wychowawcą, pedagogiem szkolnym lub dyrektorem;
4) Konsultacje z pedagogiem szkolnym, nauczycielami przedmiotów;
5) Dni otwarte szkoły;
6) Wizyty domowe;
7) Szkolenia rodziców;
8) Spotkania z zaproszonymi gośćmi (prelekcje, wykłady);
9) Kontakty telefoniczne, korespondencja;
10) Uczestnictwo i współorganizowanie wycieczek, imprez klasowych i szkolnych;
11) Inicjowanie pomocy materialnej, medycznej lub prawnej;
12) Świadczenie pracy i usług na rzecz klasy, szkoły (dekorowanie klasy, wykonywanie pomocy dydaktycznych, itp.).
4. Zasady współpracy:
1) Zasada pozytywnej motywacji;
2) Zasada partnerstwa;
3) Zasada wielostronnego przepływu informacji;
4) Zasada jedności oddziaływań;
5) Zasada aktywnej i systematycznej współpracy.
5. Rodzice mają prawo do:
1) Wychowywania dzieci zgodnie z własnymi przekonaniami i światopoglądem;
2) Wyboru szkoły dla dziecka;
3) Do współdziałania w tworzeniu planu wychowania i rodzaju nauczania ich małoletnich dzieci;
4) Znajomości celów, treści i metod pracy szkoły.
6. Rodzice mają obowiązek:
1) Wychowywać swoje dzieci w sposób odpowiedzialny i nie zaniedbywać ich;
2) Angażować się jako partnerzy w nauczaniu ich dzieci w szkole;
3) Wychowywać swoje dzieci w poszanowaniu i akceptowaniu innych ludzi i ich przekonań;
4) Osobiście włączać się w życie szkoły i stanowić istotną część społeczności lokalnej;
5) Poświęcać swój czas i uwagę swoim dzieciom i ich szkole, tak aby wzmocnić ich wysiłki skierowane na osiągnięcie określonych celów nauczania;
6) Usprawiedliwić nieobecności dziecka na zajęciach w terminie ustalonym w kryteriach ocen z zachowania, zgodnie z przyjętymi procedurami;
7) Zwalniać dziecko z zajęć, poprzez osobiste odebranie dziecka ze szkoły przez rodzica (prawnego opiekuna) lub osobę pełnoletnią upoważnioną przez rodzica ( prawnego opiekuna);
8) Uczestniczyć w spotkaniach z wychowawcami klas wg ustalonego harmonogramu;
9) Zapewnić dziecku możliwość regularnego uczęszczania na zajęcia lekcyjne;
10) Zapewnić dziecku warunki do przygotowania się do zajęć;
11) Ponosić koszty naprawy zniszczonego przez dziecko wyposażenia.
7. Procedura kontaktów z rodzicami:
1) Niniejsza procedura ma na celu ułatwienie wzajemnych kontaktów nauczycieli z rodzicami / opiekunami oraz uwzględnienia ich w działalności wychowawczej szkoły zawartej w szkolnym programie wychowawczym.
2) Kontakty rodziców / opiekunów z nauczycielami przebiegają według ustalonego i podanego na początku roku szkolnego harmonogramu, uwzględniającego:
- Zebrania z rodzicami,
- Dni otwarte w szkole
Nauczyciel może w ramach swoich możliwości, wyznaczyć stały termin
spotkań, poza obowiązującym harmonogramem (np. w czasie tzw. okienek)
3) Rodzice / opiekunowie mają możliwość kontaktów dodatkowych poza ustalonym harmonogramem w miarę potrzeb wynikających z aktualnych sytuacji, ale powinny one odbywać się po uprzednim ustaleniu z nauczycielem terminu i miejsca takiego spotkania.
4) Miejscem kontaktów nauczycieli z rodzicami może być jedynie szkoła.
Nauczyciele przeprowadzają rozmowy z rodzicami w klasach, gabinecie lub
pokoju nauczycielskim, a nie na korytarzu szkolnym.
5) W sytuacjach uzasadnionych wychowawczo nauczyciel organizuje spotkanie indywidualne z rodzicami / opiekunami w uzgodnionym miejscu i terminie, poza ustalonym harmonogramem, po uprzednim pisemnym poinformowaniu rodziców / opiekunów,
6) Nauczyciele mogą udzielać informacji o uczniach telefonicznie.
7) Obecność rodziców / opiekunów na zebraniach ogólnych potwierdzana jest ich podpisem na zbiorczej liście obecności dla danej klasy; listy obecności i protokóły spotkań z rodzicami znajdują się w Teczce wychowawcy klasy,
8) Nie dopuszcza się rozmów nauczycieli z rodzicami / opiekunami i udzielania informacji o uczniu w czasie trwania lekcji lub podczas dyżuru nauczyciela na przerwie.
9) Wszelkie uwagi i wnioski dotyczące pracy szkoły kierowane są przez rodziców / opiekunów kolejno do :
- nauczyciela,
- wychowawcy,
- dyrektora szkoły,
- rady pedagogicznej,
- organu nadzorującego szkołę,
10) Rodzice / opiekunowie wspólnie z nauczycielami przestrzegają przyjętą
procedurę w trosce o poprawność kontaktów, ich rzetelność i zadowalający
poziom współpracy szkoły z rodzicami.
11) Przez szkolenie (prowadzone przez pedagoga szkolnego lub osobę przez niego zaproszoną) i warsztaty dla rodziców rozumie się zorganizowane formy spotkań tematycznych dla rodziców, terminy spotkań ustala się w miarę potrzeb i zaprasza się zainteresowanych rodziców poprzez ogłoszenia i plakaty oraz na stronie internetowej szkoły.
12) Inne formy działań wychowawców i nauczycieli zmierzające do rozpoznania potrzeb i oczekiwań rodziców to:
a) rozmowa telefoniczna z rodzicami,
b) kontakt listowny – pisemne informacje i prośby skierowane do rodziców, wezwania, zaproszenia, itp.
c) wspólny z policjantem lub pracownikiem pomocy społecznej wywiad w domu rodziny ucznia,
d) wizyta wychowawcy, pedagoga lub nauczyciela w domu rodziny ucznia – na wcześniejsze zaproszenie przez tę rodzinę.
13) W szkole pracuje pedagog szkolny, który gromadzi dokumentację dostarczaną przez rodziców zgłaszających swoje oczekiwania względem pracy dydaktycznej i wychowawczo – opiekuńczej szkoły, m.in:
a) orzeczenia o potrzebie nauczania indywidualnego,
b) opinie PPP
c) opinie dotyczące różnych problemów uczniów,
d) korespondencję z instytucjami takimi jak sąd, policja i inne,
e) notatki służbowe,
f) inne dokumenty
14) Szkoła posiada stronę internetową, z której rodzice mogą czerpać informacje o przepisach szkolnych.
8. Monitoring i ewaluacja programu współpracy:
1. Monitoring:
1) Analiza dokumentacji,
2) Analiza sprawozdań z realizacji zadań,
3) Ankietowanie nauczycieli i rodziców ,
4) Obserwacja imprez,
5) Zbieranie opinii od rodziców.
2. Ewaluacja:
Etapy zbierania danych |
Cele ewaluacji |
Osoby odpowiedzialne |
Etap I bieżące obserwowanie realizacji zadań |
- ustalenie stopnia zgodności realizacji zaplanowanych zadań z harmonogramem - doskonalenie realizowanego programu (wprowadzanie koniecznych zmian) |
- nauczyciele odpowiedzialni za realizację zadań |
Etap II po zakończeniu każdego roku realizacji programu |
- sprawdzenie, które cele zostały osiągnięte - doskonalenie programu (wprowadzanie koniecznych zmian) - ocena stopnia zaangażowanie rodziców i nauczycieli w realizację programu - zebranie informacji potrzebnych do dalszego planowania pracy szkoły - zespól kierowniczy |
|
Etap III po zakończeniu realizacji całego programu (po 3 latach) |
- oszacowanie efektów działania programu (udzielenie odpowiedzi na pytanie - czy i w jakim stopniu zostały osiągnięte cele ?) - zebranie informacji potrzebnych do dalszego planowania pracy szkoły - dyrektor szkoły |
9. Plan współpracy:
Plan współpracy z rodzicami uczniów klas pierwszych, drugich i trzecich :
TERMIN
|
TEMATYKA SPOTKAŃ
|
WRZESIEŃ |
1. Zapoznanie się wychowawcy klasy z rodzicami (kl. I ). 2. Zapoznanie rodziców z dokumentami prawa wewnątrzszkolnego: statut szkoły, Szkolny Program Wychowawczo - Profilaktyczny, procedury obowiązujące w szkole, regulaminy. 3. Prezentacja szkolnego systemu oceniania ze szczególnym zwróceniem uwagi na: a) wymagania edukacyjne niezbędne do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych, b) harmonogram imprez klasowych, c) zasady udziału rodziców w życiu klasy. 5. Rozpoznanie środowiska domowego uczniów – zebranie niezbędnych informacji o uczniu i jego rodzinie. 6. Badanie oczekiwań rodziców wobec szkoły 7. Zapoznanie rodziców z planem lekcji i ofertą zajęć pozalekcyjnych. 8. Uzyskanie zgody rodziców na udział ucznia w zajęciach dydaktyczno-wyrównawczych. 9. Omówienie spraw bieżących , informacji dyrekcji szkoły. |
LISTOPAD |
1. Przekazanie rodzicom informacji o ocenach zachowania i z zajęć edukacyjnych. 2. Omówienie wyników nauczania, wskazówki do pracy z uczniami. 3. Rodzina – jej funkcje , obowiązki rodzica itd., rodzice – szkoła. 4. Zachęcanie rodziców do korzystania z pomocy Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Kwidzynie. 5. Omówienie spraw bieżących , informacji dyrekcji szkoły. |
STYCZEŃ |
1. Wyniki klasyfikacji semestralnej - przekazanie informacji o postępach i trudnościach uczniów w nauce. 2. Przekazanie informacji o skutkach uzyskania nagannej oceny zachowania. 3. Jak mówić aby dzieci nas słuchały. 4. Omówienie spraw bieżących , informacji dyrekcji szkoły. |
MARZEC |
1.Przekazanie rodzicom informacji o ocenach zachowania i z zajęć edukacyjnych. 2. Jak przeciwdziałać agresji. 3.Omówienie spraw bieżących , informacji dyrekcji szkoły. |
MAJ |
1. Przekazanie rodzicom informacji o ocenach zachowania i z zajęć edukacyjnych. 2. Bezpieczeństwo w domu i w szkole ( zagrożenia współczesnej cywilizacji) 3. Omówienie spraw bieżących , informacji dyrekcji szkoły. |
Plan współpracy z rodzicami uczniów klas czwartych:
TERMIN
|
TEMATYKA SPOTKAŃ
|
WRZESIEŃ |
1. Zapoznanie się wychowawcy klasy z rodzicami. 2. Zapoznanie rodziców z dokumentami prawa wewnątrzszkolnego: statut szkoły, Szkolny Program Wychowawczo - Profilaktyczny, procedury obowiązujące w szkole, regulaminy. 3. Prezentacja szkolnego systemu oceniania ze szczególnym zwróceniem uwagi na: a) wymagania edukacyjne niezbędne do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych,b) sposoby sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów, c) możliwość dostosowania wymagań edukacyjnych do potrzeb uczniów, d) warunki i tryb uzyskania ocen wyższych od przewidywanych z zajęć edukacyjnych, e) warunki i tryb uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny zachowania, 4. Planowanie pracy wychowawczej : 1) wybór trójki klasowej; 2) harmonogram imprez klasowych, 3) zasady udziału rodziców w życiu klasy. 5. Rozpoznanie środowiska domowego uczniów – zebranie niezbędnych informacji o uczniu i jego rodzinie.6. Badanie oczekiwań rodziców wobec szkoły 7. Zapoznanie rodziców z planem lekcji i ofertą zajęć pozalekcyjnych. 8. Uzyskanie zgody rodziców na udział ucznia w zajęciach dydaktyczno-wyrównawczych. 9. Omówienie terminów konsultacji z nauczycielami przedmiotów. 10.Uzyskanie zgody rodziców na udział ucznia w zajęciach dydaktyczno-wyrównawczych. 11.Omówienie spraw bieżących , informacji dyrekcji szkoły. |
LISTOPAD |
1. Przekazanie rodzicom informacji o ocenach zachowania i z zajęć edukacyjnych. 2. Omówienie wyników nauczania, wskazówki do pracy z uczniami. 3. Spotkanie z pedagogiem jak się uczyć w klasie IV. 4. Zachęcanie rodziców do korzystania z pomocy Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Kwidzynie. 5. Omówienie spraw bieżących , informacji dyrekcji szkoły. |
STYCZEŃ |
1. Wyniki klasyfikacji semestralnej - przekazanie informacji o postępach i trudnościach uczniów w nauce. 2. Szczegółowe omówienie punktowego oceniania zachowania uczniów. 3. Przekazanie informacji o skutkach uzyskania nagannej oceny zachowania. 4. Omówienie spraw bieżących , informacji dyrekcji szkoły. |
MARZEC |
1. Przekazanie rodzicom informacji o ocenach zachowania i z zajęć edukacyjnych. 2. Jak zdrowo odżywiać dziecko w wieku szkolnym. 3. Omówienie spraw bieżących , informacji dyrekcji szkoły. |
MAJ |
1. Przekazanie rodzicom informacji o ocenach zachowania i z zajęć edukacyjnych. 2. Rozwój fizyczny i wady postawy u ucznia. 3. Omówienie spraw bieżących , informacji dyrekcji szkoły. |
Plan współpracy z rodzicami uczniów klas piątych
TERMIN
|
TEMATYKA SPOTKAŃ
|
WRZESIEŃ |
1. Omówienie wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych oraz zasad oceniania ze szczególnym zwróceniem uwagi na:: a) sposoby sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów, b) warunki i tryb uzyskania ocen wyższych od przewidywanych z zajęć edukacyjnych, c) warunki i tryb uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny zachowania,(PSO, Tryb ustalania oceny z zachowania ) 2.Uzyskanie zgody rodziców na udział ucznia w zajęciach dydaktyczno-wyrównawczych. 3.Planowanie pracy wychowawczej : 1) wybór trójki klasowej; 2) harmonogram imprez klasowych, 3) zasady udziału rodziców w życiu klasy. 4. Zapoznanie rodziców z planem lekcji i ofertą zajęć pozalekcyjnych. 5.Omówienie terminów konsultacji z nauczycielami przedmiotów. 6.Omówienie spraw bieżących , informacji dyrekcji szkoły.
|
LISTOPAD |
1. Przekazanie rodzicom informacji o ocenach zachowania i z zajęć edukacyjnych. 2. Przekazanie informacji o postępach i trudnościach uczniów w nauce. 3. Omówienie spraw bieżących , informacji dyrekcji szkoły. 4. Relacja dziecko- rodzina, dziecko-rodzina. Prawa i obowiązki rodzeństwa w zależności od wieku. |
STYCZEŃ |
1. Wyniki klasyfikacji semestralnej - przekazanie informacji o postępach i trudnościach uczniów w nauce. 2. Przekazanie informacji o skutkach uzyskania nagannej oceny zachowania. 3. Omówienie spraw bieżących , informacji dyrekcji szkoły. 4.Rola rodzica w procesie kształcenia dziecka. Stosunek rodziców do szkoły i nauczycieli , a osiągnięcia dziecka. |
MARZEC |
1. Przekazanie rodzicom informacji o ocenach zachowania i z zajęć edukacyjnych. 2. Telewizja i komputer w domu.(? !) 3.Omówienie spraw bieżących , informacji dyrekcji szkoły.
|
MAJ |
1. Przekazanie rodzicom informacji o ocenach zachowania i z zajęć edukacyjnych. 2. Omówienie spraw bieżących , informacji dyrekcji szkoły. 3. Bezpieczne wakacje. Przygotowanie dziecka do wakacyjnych wyjazdów; wybór formy i miejsca wypoczynku.
|
Plan współpracy z rodzicami uczniów klas szóstych
TERMIN
|
TEMATYKA SPOTKAŃ
|
WRZESIEŃ |
1. Omówienie wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych oraz zasad oceniania ze szczególnym zwróceniem uwagi na:: a) sposoby sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów,b) warunki i tryb uzyskania ocen wyższych od przewidywanych z zajęć edukacyjnych, c) warunki i tryb uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny zachowania,(PSO, Tryb ustalania oceny z zachowania ) 2. Uzyskanie zgody rodziców na udział ucznia w zajęciach dydaktyczno- wyrównawczych. 3. Planowanie pracy wychowawczej : -wybór trójki klasowej; -harmonogram imprez klasowych, -zasady udziału rodziców w życiu klasy. 4. Zapoznanie rodziców z planem lekcji i ofertą zajęć pozalekcyjnych. 5. Omówienie terminów konsultacji z nauczycielami przedmiotów. 6. Omówienie spraw bieżących , informacji dyrekcji szkoły.
|
LISTOPAD |
1.Przekazanie rodzicom informacji o ocenach zachowania i z zajęć edukacyjnych. 2. Przekazanie informacji o postępach i trudnościach uczniów w nauce. 3. Omówienie spraw bieżących , informacji dyrekcji szkoły. 4. Zapoznanie z zasadami przeprowadzenia sprawdzianu w ostatnim roku nauki.
|
STYCZEŃ |
1. Wyniki klasyfikacji semestralnej - przekazanie informacji o postępach i trudnościach uczniów w nauce. 2. Przekazanie informacji na temat próbnego sprawdzianu kompetencji. 3. Przekazanie informacji o skutkach uzyskania nagannej oceny zachowania.4. Omówienie spraw bieżących, informacji dyrekcji szkoły. 5. Przypomnienie standardów wymagań. |
MARZEC |
1. Przekazanie rodzicom informacji o ocenach zachowania i z zajęć edukacyjnych. 2. Sposób przygotowania się ucznia do sprawdzianu przeprowadzanego w ostatnim roku nauki - zasady, obowiązki ucznia. 3.Omówienie spraw bieżących, informacji dyrekcji szkoły. 4.Oferty szkół gimnazjalnych. |
MAJ |
1.Przekazanie rodzicom informacji o ocenach zachowania i z zajęć edukacyjnych. 2.Propozycje uroczystego zakończenia roku szkolnego. 3.Omówienie spraw bieżących, informacji dyrekcji szkoły.
|
Przedstawiony rodzicom na spotkaniach – 10.09.2015 r.
Zatwierdzony przez Radę Pedagogiczną – 27.08.2015 r.
Opracowała: Sabina Bonkowska
« poprzednia | następna » |
---|